دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آبان 1395 - 13:59

درخواست سازمان ملل متحد از میانمار برای تحقیق درباره شکنجه و کشتار مسلمانان 

کارشناسان سازمان ملل متحد از دولت میانمار خواسته‌اند تا درباره گزارش بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و کشتار بدون مجوز قضایی مسلمانان روهینگیا تحقیق کند.
کد خبر : 128787

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت بی‌بی‌سی، دو هفته پیش گزارش‌ شد که 9 پلیس مرزی در استان راخین در غرب میانمار کشته شده‌اند.


به دنبال آن نیروهای امنیتی دست به بازداشت‌هایی در این استان مسلمان‌نشین زدند.


سازمان‌های امدادی می‌گویند به دنبال عملیات نیروهای امنیتی، نزدیک به 15 هزار نفر که بیشترشان مسلمان هستند، آواره شده‌اند.


آنها می‌گویند نیروهای امنیتی به حملاتی هدفمند در 3 منطقه هم‌مرز با بنگلادش دست زده‌اند.


دولت گفته است نیروهای امنیتی 3 مهاجم را کشته و 53 نفر را بازداشت کرده‌اند و در بازرسی از منازل ده‌ها سلاح را ضبط کرده‌اند.


ارتش میانمار دسترسی به مناطق حساس در این استان را ممنوع کرده اما نتوانسته جلوی انتشار عکس و تصاویر ویدیویی را بگیرد که در شبکه‌های اجتماعی به طور وسیعی دست به دست شده‌اند.


مسلمانان روهینگیا شهروند میانمار محسوب نمی‌شوند و اغلب با تبعیض رو‌به‌رو هستند.


خبرنگار بی‌بی‌سی در میانمار می‌گوید که این موضوعی حساس است چراکه بسیاری از دیپلمات‌ها و سازمان‌های امدادی نمی‌خواهند آنگ سان سوچی، رهبر این کشور را آزرده کنند.


مقام‌های سازمان ملل متحد بارها از وضعیت مسلمانان میانمار ابراز نگرانی کرده و خواهان اقدام فوری مقام‌های این کشور شده‌اند.


بسیاری از مردم میانمار، مسلمانان ساکن ایالت راخین را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می‌دانند.


خشونت‌های قومی میان بوداییان که اکثریت جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهند و اقلیت مسلمان روهینگیا صدها کشته بر جای گذاشته و هزاران نفر خانه و کاشانه خود را از دست داده و آواره شده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته